Hvor mye koster MC lappen?
Den obligatoriske opplæringen for MC-lappen (klasse A) koster vanligvis fra ca. 20.000,- til 25.000,-. Dette er gjennomsnittlige priser, og det er verdt å merke seg at prisene kan variere fra elev til elev. Enkelte elever kan ende opp med å betale mindre enn dette, mens andre kan ende opp med å betale mer.
Det kan være lokale prisforskjeller blant de ulike trafikkskolene, det kan være store forskjeller på kjøreferdighetene til den enkelte elev, og det kan være individuelle forskjeller som gjør at noen har behov for flere kjøretimer enn andre. Alt dette kan i stor grad være med å påvirke hva sluttsummen blir for akkurat deg.
Tung MC lappen pris
- Grunnkurs MC: kr 1.200,-
- Trinnvurderingstime: kr 1.000,-
- Trinnvurderingstime: kr 1.000,-
- Sikkerhetskurs (presis kjøreteknikk): kr 6.800,-
- Sikkerhetskurs (på vei): kr 6.800,-
- Oppkjøring og relaterte kostnader: kr 4.500,-
- Totalpris: kr 21.300,-
Dette er kun et priseksempel for obligatorisk opplæring på tung MC. Kostnader for trafikalt grunnkurs, mørkedemo og kjøretimer kommer i tillegg.
Med trafikalt grunnkurs, mørkedemo og 5 kjøretimer vil totalprisen være nærmere ca. 30.000,-.
Lett MC lappen pris
Grunnkurs MC: kr 1.200,-
Trinnvurderingstime: kr 1.000,-
Trinnvurderingstime: kr 1.000,-
Sikkerhetskurs (i trafikk): kr 4.300,-
Sikkerhetskurs (på vei): kr 5.500,-
Oppkjøring og relaterte kostnader: kr 4.500,-
Totalpris: kr 17.500,-
Dette er kun et priseksempel for obligatorisk opplæring på lett MC. Kostnader for trafikalt grunnkurs, mørkedemo og kjøretimer kommer i tillegg.
Med trafikalt grunnkurs, mørkedemo og 5 kjøretimer vil totalprisen være nærmere ca. 25.000,-.
Mellomtung MC lappen pris
Grunnkurs MC: kr 1.200,-
Trinnvurderingstime: kr 1.000,-
Trinnvurderingstime: kr 1.000,-
Sikkerhetskurs (presis kjøreteknikk): kr 6.800,-
Sikkerhetskurs (på vei): kr 6.300,-
Oppkjøring og relaterte kostnader: kr 4.500,-
Totalpris: kr 20.800,-
Dette er kun et priseksempel for obligatorisk opplæring på tung MC. Kostnader for trafikalt grunnkurs, mørkedemo og kjøretimer kommer i tillegg.
Med trafikalt grunnkurs, mørkedemo og 5 kjøretimer vil totalprisen være nærmere ca. 29.000,-.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.
Hva er forskjellen på de ulike MC-klassene?
Tung MC, mellomtung MC og lett MC er forskjellige kategorier av motorsykler som defineres av motoreffekten de har og som krever forskjellige MC-førerkort for å kjøre.
-
Lett MC
Lett MC er en motorsykkel med en motoreffekt på maksimalt 11 kW og med et forhold mellom effekt og vekt på maksimalt 0,1 kW/kg. Dette er vanligvis mindre og lettere sykler, og for å kjøre en lett MC kreves førerkort klasse A1. Aldersgrensen for å ta førerkortet er 16 år. -
Mellomtung MC
Mellomtung MC er en motorsykkel med en motoreffekt på maksimalt 35 kW og med et forhold mellom effekt og vekt på maksimalt 0,2 kW/kg. For å kjøre en mellomtung MC kreves førerkort klasse A2. Aldersgrensen for å ta førerkortet er 18 år. -
Tung MC
Tung MC er en motorsykkel med en motoreffekt på over 35 kW og uten noen begrensning på forholdet mellom effekt og vekt. For å kjøre en tung MC kreves førerkort klasse A. Aldersgrensen for å ta førerkortet er 24 år, eller 20 år hvis du har hatt førerkort klasse A2 i minst to år.
Hvordan foregår MC-opplæringen?
MC-opplæringen er en viktig del av å bli en trygg og ansvarlig motorsyklist. Det er flere trinn som inngår i opplæringen, og i Norge består MC-opplæringen av fire trinn: trafikalt grunnkurs, grunnleggende kjørekompetanse, trafikal dyktighet, og avsluttende opplæring.
Trafikalt grunnkurs – Trinn 1
Trafikalt grunnkurs er det første trinnet i MC-opplæringen, og det er obligatorisk for alle som ønsker å ta førerkort for moped, motorsykkel eller bil. Kurset er ment å gi elevene grunnleggende kunnskap om trafikkregler, risikofaktorer i trafikken og hvordan man kan unngå ulykker.
I løpet av kurset vil elevene lære om emner som trafikkregler og skilt, trafikksikkerhet og risikovurdering, hvordan man kan kommunisere med andre trafikanter og trygge kjøremåter. Kurset består av tre deler: trafikalt grunnkurs, førstehjelp, og mørkekjøring.
Grunnleggende kjørekompetanse – Trinn 2
Trinn 2 i MC-opplæringen, grunnleggende kjørekompetanse, er en viktig del av opplæringen som gir elevene praktisk erfaring med å kjøre en motorsykkel. I løpet av denne delen av opplæringen vil elevene lære grunnleggende kjøreteknikker, som å starte og stoppe motorsykkelen, svinge, bremse og akselerere. Elevene vil også lære om sikkerhet på veien og hvordan man kan unngå ulykker. Denne delen av opplæringen er lik for alle MC-klassene, og det er vanlig at man starter trinn 2 med et 3-timers teoretisk kurs om kjøreteknikk og kjørekompetanse. Før man kan gå videre til det påfølgende trinnet skal man ha en trinnvurderingstime med kjørelæreren sin, hvor man tar stilling til om du besitter nødvendig kunnskap og ferdigheter til å gå videre.
Trafikal dyktighet – Trinn 3
Trinn 3 i MC-opplæringen, trafikal dyktighet, er den nest siste delen av opplæringen. I løpet av dette trinnet skal eleven lære å håndtere ulike trafikksituasjoner og å ta hensyn til andre trafikanter på veien. Det blir mye fokus på sikkerhet, risikovurdering, og refleksjon over valgene man tar i trafikken. Det skal gjennomføres et kurs i presis kjøreteknikk, hvor man fokuserer ytterligere på korrekt styring, bremsing og manøvrering, hvor målet er at man skal føle seg såpass trygg på selve håndteringen av motorsykkelen, slik at fokuset heller kan rettes mot omgivelsene rundt. Før man kan gå videre til det påfølgende trinnet skal man ha en trinnvurderingstime med kjørelæreren sin, hvor man tar stilling til om du besitter nødvendig kunnskap og ferdigheter til å gå videre.
Avsluttende opplæring – Trinn 4
Trinn 4 i MC-opplæringen, avsluttende opplæring, er det siste trinnet før elevene kan ta førerprøven for å få MC-førerkort. I løpet av dette trinnet vil elevene få en oppsummering av all opplæringen de har gjennomgått, og de vil ha en siste mulighet til å øve på kjøring før førerprøven. Kjørelæreren vil også gi elevene råd og veiledning om hva de bør fokusere på i forkant av førerprøven.
Dette trinnet handler i stor grad om at eleven skal vise at en evner å kjøre selvstendig i trafikken, med lav risiko, med hensyn til omgivelsene, og at man tar gode valg. Man skal vise vilje til å ta ansvar, og samarbeide godt med andre i trafikken.
I løpet av dette trinnet skal man gjennomføre et obligatorisk sikkerhetskurs på vei. Etter at dette er gjennomført, og kjørelæreren gir deg tilbakemelding om at du er klar, er det kun en teoriprøve og en førerprøve som gjenstår, før du er i mål.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.
MC-lappen teoriprøve
Du må ikke vente med teoriprøven til du er ferdig med den praktisk opplæringen, faktisk kan du ta teoriprøven 6 måneder før du er gammel nok til å ta lappen innenfor ønsket MC-klasse. Hvis du for eksempel skal ta lett MC-lappen, hvor aldersgrensen er 18 år, kan du ta teoriprøven allerede fra dagen du har fylt 17,5 år.
Før du kan ta teoriprøven må du huske å sende inn en søknad om førerkort hos Statens vegvesen. Søknaden må være godkjent før du får mulighet til å avlegge teoriprøven.
Teoriprøven må bestilles på forhånd og avlegges normalt på din nærmeste trafikkstasjon.
Hvordan foregår teoriprøven?
Som regel har trafikkstasjonen et teoriprøverom med ulike båser med hver sin datamaskin. Du får tildelt en plass ved en datamaskin, hvor du skal sitte fra start til slutt.
Teoriprøven for MC består av 40 ulike oppgaver, hvor du har 90 minutter på deg til å fullføre prøven. For å bestå må du svare riktig på minst 34 spørsmål (85%).
Hvis du underveis i teoriprøven ser at du begynner å få dårlig tid, kan det lønne seg å gå raskt gjennom siste del av prøven, sånn at du får svart på alle oppgavene. Hvis du for eksempel mangler 6 oppgaver når tiden er ute, så vil dette resultere i at du får feil på disse 6 oppgavene. Det betyr at du ikke har rom for en eneste feil på spørsmålene du rakk å svare på. Det kan derfor være lurt å prioritere å bli ferdig, og heller bruke gjenværende tid til å gå gjennom svarene på slutten.
Du bør ha god oversikt over disse temaene:
- Vikeplikt
- Trafikkulykker, uhell og miljø
- Teknisk og kjøretøy herunder lasting
- Regulering av trafikk
- Plassering av kjøretøy
- Mennesket i trafikken
- Kjøring under spesielle forhold
- Kjøretøybehandling
- Førers og eiers ansvar
- Fremkommelighet og samhandling
Det kreves at du har bestått teoriprøven, før du får mulighet til å ta oppkjøring/førerprøven.
MC-lappen oppkjøring
Oppkjøringen er den aller siste delen av opplæringen, og det siste hinderet på veien før du har MC-lappen i hånda. Når kjørelæreren gir det signal om at du er klar til oppkjøring, og du har bestått teoriprøven, er det bare å bestille oppkjøring så fort som mulig. Det er mange trafikkstasjoner som har ventelister, avhengig av hvor i landet du bor og når på året du tar MC-lappen, så det kan lønne seg å bestille oppkjøring så raskt som mulig.
Oppkjøringen kan deles inn i tre ulike deler:
- Sikkerhetskontroll
Dette er som regel det første du skal gjøre under førerprøven. Du kan bli bedt om å kontrollere alt fra lys, styring, hjul, dekk og bremser, og du skal demonstrere at alt fungerer som det skal. Formålet med sikkerhetskontrollen er at du som sjåfør skal kunne vurdere om motorsykkelen er i god nok stand til å brukes på veien, da det er du som fører som er ansvarlig for at sykkelen er kjørbar og trygg. - Ferdighetsprøve
På et avgrenset område vil du bli tildelt ulike oppgaver som du skal løse. De ulike oppgavene omfatter balanse og krypkjøring, effektiv bremsing og unnastyring, og svingteknikk. Målet med dette at du skal vise at du behersker nødvendige basisferdigheter for å kunne kjøre forsvarlig i variert trafikk. - Oppkjøringen
Du vil få tildelt en tilfeldig kjørerute, hvor det er en datamaskin som tar seg av trekkingen, da ingen skal kunne påvirke hvilken rute du får. Det viktigste under oppkjøringen er at eleven skal vise at man evner å kjøre selvstendig, at man tar ansvar, samhandler godt med andre trafikanter, og at man er oppmerksom på omgivelsene rundt seg.
Tips til deg som skal ta oppkjøring til MC-lappen:
Hvis man skal sette et ord på det viktigste for oppkjøringen, så vil vi si «oppmerksomhet». Vær oppmerksom på hva som skjer på veien, hva som skjer langs veien og eventuelle gangfelt og fotgjengeroverganger, slik at du kan oppfatte potensielle situasjoner tidlig og reagere deretter. Du kan ikke styre eller påvirke hvordan andre oppfører seg i trafikken, men du kan sørge for at du selv følger med – og at du tar gode valg.
Fotgjengere kan komme løpende ut i veien for å rekke en buss, bilister kan plutselig bråbremse, det kan være syklister i veibanen, og folk kan være stresset, trøtte, eller påvirket av alkohol eller andre stoffer. Du kan når som helst møte på en trafikant som ikke følger trafikkreglene, som vil si at du må forholde deg til at andre kan gjøre feil i trafikken som kan påvirke deg og din kjøring.
Hvis du alltid er oppmerksom vil det bidra til at du kan reagere tidlig – og sannsynligheten vil være større for at du vil klare å unngå farlige situasjoner, eller at du får bedre tid på deg til å håndtere uforutsette situasjoner på en god måte. Gjør du dette, så vi du bestå oppkjøringen.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.
Hvordan ta MC-lappen billigst mulig?
Å ta MC-lappen kan være kostbart, men det finnes flere måter å gjøre det billigere på. Her er noen tips for å ta MC-lappen billigst mulig:
-
Undersøk priser
Det kan være stor variasjon i prisene mellom forskjellige trafikkskoler, så det kan være lurt å undersøke prisene grundig og velge en skole som tilbyr gode priser. Pass derimot på at du ikke kun baserer valget ditt på pris, da det ofte kan være en grunn til at en trafikkskole kan prise seg lavere enn en annen. -
Velg riktig trafikkskole
Selv om pris er en viktig faktor, så kan det være lurt å undersøke flere faktorer. Kanskje det er dårligere kvalitet på opplæringen, eller at trafikkskolen sliter med å få elever på grunn av dårligere tilbakemeldinger fra tidligere elver. Kvalitet skal ikke gå på bekostning av prisen. Det kan bli dyrt å bytte trafikkskole underveis i opplæringen, så gjør ditt beste med å velge riktig trafikkskole fra start. -
Øv på egenhånd
Hvis du har tilgang til en motorsykkel, kan du øve på egenhånd mellom kjøretimene med en ledsager. Dette kan redusere antall kjøretimer du trenger med trafikkskolen og dermed senke kostnadene. Antall kjøretimer man har behov for er ofte den viktigste faktoren for hva sluttsummen på MC-lappen blir. -
Pakkeløsning
Mange trafikkskoler tilbyr ulike pakkeløsninger som ofte inkluderer all obligatorisk opplæring, samt et visst antall kjøretimer. Ofte vil man kunne spare noen tusenlapper på å velge en pakkeløsning, sammenlignet med å ta opplæringen del for del. -
Spør om rabatter
Noen trafikkskoler tilbyr rabatter til studenter eller hvis du betaler for hele opplæringen på forhånd. Spør trafikkskolen om mulighetene for rabatter.
Hvor lang tid bruker man på MC-lappen?
Tiden det tar å ta MC-lappen varierer fra person til person og avhenger av flere faktorer, som hvor mye tid du har til rådighet for opplæring, hvor raskt du lærer og hvilken type førerkort du ønsker å ta.
Totalt kan det ta alt fra noen uker til flere måneder å fullføre opplæringen, avhengig av hvor ofte du tar undervisning og hvor lang tid det tar å få øvd nok på å kjøre på veien før du er klar til å ta førerprøven.
Det er flere trafikkskoler som tilbyr intensivkurs, som vil være aktuelt for deg som ønsker å ta mc-lappen raskt og effektivt.
Hva er et intensivkurs på MC?
Intensivkurs på MC er en form for MC-opplæring som tilbys av enkelte trafikkskoler, hvor all undervisning og øvelseskjøring foregår i løpet av en kort periode, vanligvis over en til to uker. Intensivkursene kan tilpasses individuelle behov og forutsetter vanligvis at du allerede har gjennomført trafikalt grunnkurs og bestått teoriprøven.
Intensivkursene kan være et alternativ for personer som ønsker å ta MC-lappen raskt, eller for personer som har begrenset tid til rådighet for opplæring. På intensivkursene kan du få raskt gjennomført alle de obligatoriske trinnene i MC-opplæringen på kort tid, og du kan fokusere på å få så mye praksis som mulig på kort tid.
Det er viktig å være klar over at intensivkursene kan være mer krevende enn tradisjonell opplæring, og at det krever mye øving og innsats for å lære å kjøre en motorsykkel på en trygg måte. Det er også viktig å velge en trafikkskole som gir god opplæring og som har erfaring med å tilby intensivkurs på MC.
Er intensivkurs dyrere enn vanlig mc kurs?
Intensivkurs på MC kan ofte være dyrere enn vanlig MC-kurs, da kursavgiften ofte inkluderer flere undervisningstimer og øvingskjøring i løpet av en kort periode. I tillegg kan kostnader som leie av sykkel, forsikring og andre avgifter også være inkludert i kursavgiften.
Selv om intensivkurs på MC kan være dyrere enn vanlige kurs, kan det også være en kostnadseffektiv måte å ta MC-lappen på, spesielt hvis du har begrenset tid til rådighet og ønsker å fullføre opplæringen raskt. I tillegg kan intensivkurs gi deg mer fokusert og konsentrert opplæring, som kan hjelpe deg med å lære å kjøre motorsykkel på en trygg og sikker måte.
Det er imidlertid viktig å huske på at prisene for intensivkurs på MC kan variere betydelig mellom ulike trafikkskoler, og det er ikke nødvendigvis slik at et intensivkurs er dyrere enn vanlig mc opplæring heller. Hvis intensivkurset kun inneholder de obligatoriske kursene, er sannsynligheten stor for at det vil være liten forskjell på prisen.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.