Hvor mye koster billappen? Pris og info om klasse B
Hvor mye koster billappen?
Billappen koster normalt et sted mellom 25.000kr til 35.000kr, med et gjennomsnitt på ca. 30.000kr. Du kan komme unna med å betale mindre enn 25.000kr hvis du klarer å bestå oppkjøringen kun med den opplæringen som er obligatorisk. Du kan også ende opp med å betale mer enn 35.000kr, hvis du har behov for flere kjøretimer.
Om du spør 10 personer om hvor mye de betalte for billappen, vil du sannsynligvis få 10 ulike svar. Disse personene vil sannsynligvis ha tatt billappen ved ulike trafikkskoler. I tillegg er kjøreopplæringen individuelt tilpasset, som vil si at de som har behov er nødt til å gjennomføre kjøretimer utover det som er obligatorisk. Det er dessverre sånn at mange heller ikke består oppkjøringen på første forsøk, noe som vil være med på å øke totalkostnaden for billappen betraktelig.
Avhengig av disse faktorene kan du regne med å måtte betale et sted mellom ca. 25.000kr-35.000kr. Dette inkluderer all obligatorisk opplæring du må gjennom, teoriprøve, oppkjøring og leie av bil til oppkjøring. Det er dog viktig å merke seg at det er mange som ender opp med å betale mer enn dette, basert på individuelle behov og kjøreferdigheter.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.
Priseksempler for de ulike delene av opplæringen til billappen:
- Trafikalt grunnkurs ink. førstehjelp og mørkekjøring: 3.500kr
Vanlige priser: 3300kr-3.900kr (ved kjøp av komplett pakke) - Kjøretimer: 10 stk à 700kr: 7.000kr
Vanlige priser: 500kr-800kr pr kjøretime - Trinnvurdering Trinn 2: 800kr
Vanlige priser: 700kr-900kr - Trinnvurdering Trinn 3: 800kr
Vanlige priser: 700kr-900kr - Glattkjøring (sikkerhetskurs på øvingsbane): 4.500kr
Vanlige priser: 4.000kr-5.000kr - Glattkjøring (baneleie): 1.350kr
Fastsatte priser - Sikkerhetskurs på vei: 7.500kr
Vanlige priser: 6.000kr-9.000kr - Teoriprøve: 350kr
Fastsatte priser - Førerprøve, gebyr til statens vegvesen: 1.150kr
Fastsatte priser - Førerprøve, leie av bil: 2.500kr
Vanlige priser: 2.000kr-3.000kr - Utstedelse av førerkort + bilde: 270kr
Fastsatte priser
Totalsum i eksempel: 29.720kr
Dette inkluderer alle kostnader i forbindelse med kjøreopplæringen, fra trafikalt grunnkurs til gebyr for utstedelse av førerkort.
Hvordan ta lappen billigst mulig?
Dine kjøreferdigheter er det som i størst grad påvirker prisen på lappen. For å ta lappen billigst mulig lønner det seg å øvelseskjøre mye, slik at du begrenser antall kjøretimer du har behov for å ta ved en trafikkskole. Hvis du øvelseskjører mye er sjansen også større for at du klarer å bestå oppkjøringen på første forsøk. Om du bestiller en pakkeløsning som inkluderer alt obligatorisk samt kjøretimer, vil du ofte betale mindre enn hvis du hadde tatt alle deler av kjøreopplæringen enkeltvis.
Øvelseskjøring og kjøretimer
Øvelse gjør mester! Jo mer du kjører, jo bedre vil du bli til å kjøre, og det er dette som er nøkkelen til å holde totalkostnaden for lappen nede. Det er anbefalt at du har kjørt bil i mer enn 100 timer før du tar oppkjøring. 100 klokketimer utgjør ca. 133 kjøretimer à 45 minutter, som vil si at du ville vært nødt til å betale ca. 90.000kr dersom du skulle kjørt 100 timer med en trafikkskole. Heldigvis har de aller fleste mulighet til å øvelseskjøre sammen med foreldre eller venner.
Det er vanlig at kjøreskoleelever tar et sted mellom 10-30 kjøretimer med en kjørelærer utover øvelseskjøringen man gjør på egenhånd. En kjøretime på 45 minutter koster ca. 700kr. Med utgangspunkt i den prisen vil det koste 7.000kr for 10 kjøretimer ved en trafikkskole. Om du øvelseskjører nok på fritiden, slik at du ikke trenger så mange kjøretimer, er du godt på vei til å sikre en lav pris på lappen.
Kjør gjerne med forskjellige ledsagere hvis du har mulighet til det. De ulike ledsagerne kan være med på å gi deg verdifull innsikt i hvordan man skal og ikke skal opptre i trafikken. Stol heller ikke blindt på ledsageren din. Det kan være lenge siden vedkommende tok lappen, som vil si at enkelte regler kan ha blitt glemt, eller vedkommende kan over tid ha tilegnet seg noen dårlige kjørevaner. Gjør derfor research på egenhånd. Er det noen situasjoner du er usikker på, undersøk hva som er riktig. Spør gjerne kjørelæreren din om du har mulighet til det. Det beste for deg er om du lærer å kjøre riktig fra start av, slik at du ikke pådrar deg unødvendige uvaner allerede fra begynnelsen.
Oppkjøring til billappen
Selv om ledsageren du øvelseskjører med kanskje mener at du er klar for oppkjøring, er det i utgangspunktet kjørelæreren din som skal gjøre denne vurderingen. Du må huske på at dette er jobben til kjørelæreren din, det er dette de holder på med hver dag. Det finnes både elever som overvurderer sine egne kjøreferdigheter og elever som faktisk er mye flinkere til å kjøre enn hva de selv tror. Lytt til tilbakemeldingene du får underveis, og jobb målrettet med disse mens du øvelseskjører.
En typisk oppkjøring, inkludert leie av bil og gebyr til statens vegvesen, koster vanligvis mellom 3.500kr-4.500kr. Totalkostnaden for lappen stiger derfor betraktelig om du blir nødt til å ta oppkjøring både to og tre ganger før du består. Derfor kan det være lurt å vente med å bestille oppkjøring til kjørelæreren din gir deg klarsignal, og du selv føler deg klar.
Pakkepriser på billappen
Hvis du kommer over en trafikkskole som både tilbyr separat kjøreopplæring og pakkepriser, vil som regel pakkeløsningen være rimeligere. Ofte vil du kunne spare et sted mellom 10-20% av veiledende priser.
Pakkepriser høres kanskje enkelt og oversiktlig ut, men det er viktig å følge med på hva de ulike pakkene faktisk inneholder. Noen pakkeløsninger inkluderer X antall kjøretimer, andre ingen kjøretimer i det hele tatt. Det er også store variasjoner på om pakkeløsningene inneholder for eksempel trafikalt grunnkurs, gebyr for baneleie, gebyr for oppkjøring, leie av bil til førerprøven osv.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.
Ta lappen med automat eller manuelt gir?
Om du tar lappen med manuelt gir har du lov til å kjøre biler både med manuell og automatisk girkasse. Velger du derimot å ta lappen på automat, har du ikke lov til å kjøre biler med manuelt gir. Om du bør ta lappen på automat eller manuell, kommer derfor helt an på ditt behov.
Prismessig er det i utgangspunktet ingen forskjell på om du skal ta lappen på automat eller manuell. Det kan dog være vanskeligere å lære seg å kjøre manuell, noe som kan resultere i at du trenger flere kjøretimer enn du ville gjort med automatgir. Det har vært en jevn økning fra elever som ønsker å ta lappen på automat de siste årene, noe som sannsynligvis skyldes at man har en formening om at det er enklere enn manuell.
Ser man på tall fra bilsalg på Finn.no, ser man at mer enn halvparten av bilene til salgs har automatgir. Om de du skal øvelseskjøre med kun har tilgang til bil med automatgir, bør du vurdere å ta lappen på automat.
For deg som skal ta lappen på automat
- Automatgir har blitt mer vanlig de siste årene.
- Du slipper et «forstyrrende element» under kjøringen, med clutching og giring.
- Du trenger sannsynligvis færre kjøretimer enn du ville gjort med manuelt gir, da du ikke trenger å bruke like mye tid på å lære clutch og gir.
- Du kan ikke kjøre biler med manuelt gir. Velger du å ta lappen med automatgir, kan du kun kjøre automatgir.
- Om du i senere tid skulle få behov for å kjøre manuelt gir, så trenger du kun å bestå oppkjøring med manuelt gir. Du trenger ikke å ta den obligatoriske kjøreopplæringen på nytt.
De ulike stegene du må gjennom for å få lappen
For å få lappen må du gjennom en trinnvis modell for kjøreopplæring, bestemt av norske myndigheter. Kjøreopplæringen skal sikre at du evner å kjøre selvstendig i trafikken, at du blir rustet til å håndtere trafikale utfordringer, og at du blir en god medtrafikant.
Trinn 1: Trafikalt Grunnkurs
- Et kurs på 17 undervisningstimer som er obligatorisk for alle under 25 år.
- Er obligatorisk dersom du skal ta lappen på en av de lettere kjøretøyklassene (personbil, tre- og firehjuls moped, moped, motorsykkel, traktor og snøscooter).
- Kurset består av 3 deler: trafikalt grunnkurs, førstehjelp og mørkekjøring.
- Er du over 25 år er det kun førstehjelp og mørkekjøring som er obligatorisk.
- Mer informasjon om trafikalt grunnkurs
Trinn 2: Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse
- Her skal du lære hvordan man håndterer en bil rent kjøreteknisk.
- Du skal lære hvordan du kontrollerer bilen og tilser at bilen er i god nok teknisk stand før kjøring.
- Undervisningen tilpasses hver enkelt elev, og timeantallet du bruker på dette trinnet avhenger ofte av hvor mye du får øvelseskjørt.
- Trinn 2 avsluttes med en trinnvurderingstime, for å vurdere om du er klar for å begynne på trinn 3.
Trinn 3: Trafikal del
- Her får du lære hvordan man skal kjøre i ulike miljøer som landevei, boligområder og by.
- Dette trinnet handler i stor grad om hvordan man skal bli en selvstendig sjåfør.
- Du skal lære hvordan man kjører med lav risiko, slik at trafikkulykker unngås.
- Det skal gjennomføres et sikkerhetskurs på bane, også kalt glattkjøring.
- Trinn 3 avsluttet med en trinnvurderingstime, for å vurdere om du er klar for å begynne på trinn 4.
Trinn 4: Avsluttende kjøreopplæring
- Denne delen av opplæringen er rettet mot trafikksystemet og din forståelse av risiko.
- Her skal du vise at du tar ansvar i trafikken, at du tar riktige forholdsregler og at du samarbeider på en god måte med andre trafikanter.
- Mye tilrettelagt trening med fokus på oppkjøringen.
- Du skal gjennomføre et 13 timers obligatorisk sikkerhetskurs på vei.
- Når kjørelæreren anser deg som klar, kan du bestille time for oppkjøring.
Få et uforpliktende tilbud
Få rask tilbakemelding med gratis og uforpliktende tilbud fra en lokal trafikkskole.
Hvilken trafikkskole bør du velge når du skal ta billappen?
Det er mange som sliter med det å faktisk velge en trafikkskole når de skal ta billappen. Det skjønner vi godt. Det er mange ulike faktorer man skal vurdere; lokasjon, pris, anbefalinger, m.m. Man hører stadig historier fra elever om hvor fornøyd de har vært med trafikkskolen de har valgt, og kjørelæreren de har brukt. Man hører også om elever som er svært misfornøyde, som ender opp med å betale mer enn nødvendig, fordi de måtte bytte trafikkskole underveis i opplæringen.
For de aller fleste er pris viktig, men pris er ikke alt. I prosessen med å velge trafikkskole er det mange som velger å kontakte flere trafikkskoler for å sammenligne priser opp imot hverandre. Det kan være fornuftig. Det er derimot flere viktige elementer som bør tas med i vurderingen, som ikke står nevnt i prisen. Ett viktig element er at du får en kjørelærer som bryr seg, som tenker på deg og ditt beste, som lytter og gir gode tilbakemeldinger, og som gir konstruktive råd, slik at du blir best mulig utrustet og raskest mulig klar til oppkjøring.
Om du tar kontakt med flere ulike trafikkskoler, må du være obs på et par ting. Noen trafikkskoler priser de ulike delene av kjøreopplæringen enkeltvis. Andre tilbyr pakkepriser, og hva som er inkludert i de ulike pakkene varierer. Noen pakkepriser kan for eksempel være uten trafikalt grunnkurs. Andre velger å ikke inkludere gebyrer for baneleie etc. Det kan derfor være forvirrende å sammenligne flere pristilbud, og du kan faktisk ende opp med å betale mer enn du tror, fordi det ene eller andre ikke var inkludert i tilbudet du fikk.
Gjennom vårt samarbeid med en rekke trafikkskoler over hele landet, ønsker vi å gjøre det enklere for deg når det kommer til valg av trafikkskole. Vi samarbeider med en rekke trafikkskoler som har fått gode anbefalinger av tidligere elever, har dyktige kjørelærere og gode priser. Send inn kontaktskjemaet, så kan du få et tilbud fra en godkjent trafikkskole i nærheten av deg.